Gönderen: esraycr | 05/03/2009

Sağlıkta lisans eğitimi mi? Lise eğitimi mi?

Avrupa birliğine girmeye çalıştığımız şu günlerde, hastane personeli alımında, lisans eğitimlilerin yanında, sağlık meslek liselilerinde alınması bence çok mantıksız. Hem eğitim düzeyini yükseltmeye çalışıyoruz,hem de insan sağlığıyla uğraşan hastane gibi bir kuruma lise mezunu olan, teorik bilgileri gayet az olan insanlar ,personel olarak alınıyor. Sağlık çoluk çocuğun eline mi verilmeli? Yoksa bu iş için,akılları başlarında, hem zihinsel,hem de fiziksel olarak olgunluğa erişmiş kişiler mi tercih edilmeli?

Ben ,bu işin içinde olduğum için değil, gördüklerimden yola çıkarak bu kanıya vardım. Diyorum ki,sağlık lisans eğitimi olanların eline verilmeli. Hastane de sıkça karşılaştığım diğer grup(liseli kardeşler) meslekte profesyonellik nedir onu dahi bilmiyor. Bakıyorsunuz ^şişştt, pişştt ^ diyerek bir birlerine seslenmeler, hastaları çoğu zaman oyuncak gibi görüp,üzerinde resmen deneme yapıp delik deşik yapmalar, forma bütünlüğü denen kavramın olmayıp, flasterleri üzerlerine yapıştırmalar. Saç baş dağınık full makyajlı gelmeler ve bunun gibi bir sürü şey sayabilirim. Yani yapılan hareketler çocukça olduğu gibi, sağlık personelinin de adını batırmaktadır. Bu yüzdendir ki hemşireler hep hastaları azarlayan grup olarak bilinirler. Özellikle vurguluyorum ki, ne hemşireler ,ne de ebeler doktorun yardımcısı değildir. Bizler ayrı ayrı meslek gruplarıyız. Fakat liseli kardeşler bunun farkında bile olmuyorlar. Bağımsız fonksiyonlarını ve bunları kullanmayı bilmiyorlar. Bazılarıysa doktor yardımcılığı yapmadıklarını biliyorlar ,lakin bilgi eksikliğinden doktor ne derse desin kafa sallamak zorunda kalıyorlar. Lisans eğitimli arkadaşlar ise bağımlı ve bağımsız fonksiyonlarını gayet iyi bilir.  Sadece doktorun dediklerini yapmak için orada olmadıklarını bilirler.

(Düz mantıkla bile aynı kapıya çıkacağım)Ben mesela genel( düz) lise mezunuyum. Bildiğiniz gibi zamanında matematik, fizik,kimya,biyoloji  vs. derslerini aldım. Liseden mezun olduğumda nasıl öğretmenlik yapmaya kalkmadıysam,bence o arkadaşlarda hemşirelik ya da ebelik yapmamalılar. Çünkü  ben öğretmenlik yapmış olsam ne kadar yeterli olacaksam ,onlarda sağlık için o kadar yeterliler. Madem o arkadaşlar kendilerine güveniyorlarsa bence öss ye girmeliler ve lisans eğitimi de yapmalılar.

Ne yaptığının bilincinde olmayan, ufak kardeşlerimizin ellerine hastaları vermeyelim..

Sağlıkta lisans eğitimi şarttır.. J

Responses

  1. Bize lisedeyden atölyede pratik yaptırırlardı, elektriğe çarpılmayan yoktur. Mağlüm elektrik bölümü 🙂 Liseli kardeşler staj yaparken neden biz delik deşik oluyoruz?

    İşin esprisi bir tarafa, bazı zamanlar gerçekten delik deşik oluyoruz ya da kol morarmış bir vaziyette oluyor.

    Bu arada 1-2 kişi yüzünden hepsi aynıdır demek istemiyorum. Çünkü, stajyer olmasına rağmen bir çok kişi de profesyonelce işini yapıyor.

    Tamam öğrenmeliler. Öğrenecekler fakat, önce farklı denekler üzerinde (cansız manken gibi) bolca alıştırmadan sonra bizim üzerimize gelseler daha hoş olur gibi…

  2. Biz staja çıkmadan önce birbirimizde bolca denemiştik 🙂 Hocamız demiştiki^ önce sizin canınız yansın hastaları daha iyi anlarsınız^ Sonuçta hepimizin ilkleriydi. Fakat hiç kimse şikayetçi değildi.Çok zevk almıştık.Siz de çarpılan, bizdeyse damarı patlatan ya da damarı patlayan çok olmuştu 🙂 Benim kızdığımsa stajyerler değil, sağlık personeli için lise deki kardeşlerin çok ufak olmaları,kimisi elinin altındakinin canlı ve insan olduğunun bile farkında değil. Oyuncakla insanı karıştıranların sayısı hayli fazla.. 🙂

  3. SML mezunları liseden sonra sınavsız olarak meslek yüksekokullarına gidip ondan sonra çalışmaya başlamıyorlar mı? Liseler var,önlisans var,lisans var. Bunlardan mezun olanların hangi düzeyde çalıştıklarını bilmiyorum açıkcası.Benim tahminim kamu için lise ve önlisans mezunları KPSS2 ile atanıyor, lisans mezunları KPSS1 ile atanıyor.Özel hastanelerin kriterini bilmiyorum.
    Bir de düz lise mezunları sağlık bölümlerine giderken orta öğretim puanı 0.3 ile çarpılıyor değil mi?

  4. @Mister No, sml liler sınavdan sonra atanıyorlar, ya da özel hastanelerde çalışıyorlar.

    Biz düz lise mezunları ise, öss ye girip sağlık yüksekokullarına yerleştiriliyoruz. Aynı şekilde sağlık mesleklisesi mezunları da öss ye girip tercih yapabiliyor sağlık yüksek okullarını.

    düz lise mezunuyum ben, öss puanım 0.3 le çarpılmadı. Bu arada sınıfımda sadece 1 arkadaş var sml mezunu 🙂
    düz liseler daha çok öğrenci gönderiyor sağlık yüksekokullarına..

  5. Düz liseler daha çok öğrenci gönderiyor demek.Bu bilgiye şaşırdım açıkcası.SML’lilerin puanı kesilmiyor değil mi?
    Bildiğim kadarıyla onlar tıp fakültesi seçmek isterse puanları kırpılıyor.

  6. Benimde sağlık alanına girmeye niyetim var.
    Fizikte öğretmen olmak imkansız gibi,
    akademisyenlik hiç bana göre değil.
    Medikal fizik alanına girmeyi düşünüyorum.
    Mümkünse yurtdışında nükleer fizik alanında yüksek lisans yapıp Türkiye’deki ilk nükleer fizik radyologu olcam.
    olmazsa,
    Türkiyede fizikçiler için 8 üniversite var yüksek lisans için medikal fizikte
    yok onuda kazanamazsam
    4 yıllık fiziği hiç okumamış gibi gidip 2 yıllık radyoloji okumayı düşünyorum.
    iyi para ve kolay işbulabilme var diyorlar.
    Çalışma şartları harika
    15 yılda emeklilik,
    radrasyon nedeni ile kanserden mevta olma riski var ama
    olsun.
    ben kafay koydum
    ama önce biraz daha araştırmalıyım.

  7. ÖNEMLİ!!!Düz lise mezunu olup meslek lisesinden diploma almak isteyenler bende aynı durum dayım.Sağlık m.y geçiş yapılabilecek tek açık lise bölumu yaşlı ve hasta hizmetleri bölümü var bu bölümü okuduktan sonra..
    cerrahi teknikerliği
    diyaliz teknikerliği
    Ambulans ve acil bakım teknikerliği
    acil yardım teknikerliği
    bölümlerine sınavsız geçiş yapılabılıyor.Tek yapılacak açık öğretımden’yaslı ve hasta bakımı hizmetleri’ bölumunu okumak.bunun içinde sınıf acılması ıcın toplam 8 kişi başvuru yapması gerekıyor.bu sınıfı oluşturmak ve bu sınıfta okumak ısteyen arkadaslar bana ulaşabilirsiz. seninleyim_23@windowslive.com

  8. bir sml öğrencisi olarak hemen okulu bitirip göreve baslamıyoruz ki sağlıkta adalet varda niye bizim ünüversteye gecerken puanlarımızı kesiyorlar biz 4 yıl sağlık + 2 veya 4 yıl da sağlık yüksek okulu etti 8 yıl okuyoruz düz lise mezunu 4 yıl okuyor sonro hop hemen sağlıkçı oluoyor çoooookk saçma bırakın da deneyimli olanların ataması öncce yapılsınn:(((

  9. ya arkadaşım yaşlı hizmetleri bölümü iyi güzelde 4 yıl sonra anca meslek sahibi olacan yükseokul okuyunca benim yaşım ilerledi hayalimdi 4 yıl uzun geliyo lise mezunu olsan evlerde gidersin hasta yaşlı bakarsın yada hastane iki yıllık geçişleri hükümet zaten kaldıracak sonra ne olacak

  10. sevgili esra buraya yazdıklarını senin cahilliğine ve de stajlarrdan başka çlışma deneyiminin olmamasına veriyorum.bn sağlık meslek lisesi+istanbul üniversitesi hemşireik meslek yüksek okulu mezunu 5 yıllık bir hemşire olarak sana bunları yazma ihtiyacı duydum.o kadar çok arkadaşım varki üniversite mezunu flasteri üzerine yapıştıran o kadar çok arkadaşım var ki bi karış makyajla gelen hasta azarlayan hepsi üniversite mezunu lise mezunlarıda var tabi yok dğil ama bu iş senin sandığın gibi ne üniversitede nede lisede insanın kişiliğinde karakterinde…evet tabiki bnde isterim herkes lisans okusun meslek gelişsin hemşireler saosyalleşsin mesleğine bağlı olsun ancak sml’lerinde verilen sayısal derslerle yüksekokulu kazanmaları çok zor zaten bi çoğunun ailesi maddi sıkıntılardan dolayı kolay yoldan meslek mantığıyla yollamış onları o liseye yani bu işler enin sandığın kadar kolay olmuyor..hemşireler ayı bir meslek grubu demişsin biz ayrı bir meslek grubu değiliz biz aynı ekibin parçalarıyız diyorsun ki bağımsız fonksiyonlarını kullanmayı bilmiyorlar sen biliyormusun peki yapabileceğin bağımsız fonksiyonları bunları bi öğrenci olarak çalışmadan anlaman çok zor ama şunu bil ki okuldaki hocalarının anlattığı hemşireliği asla hastanelerde uygulayamayacaksın onun içinde bişeyleryazarken daha dikkatli olman çok yönlü düşünmen o klasik hemşire sürec içine girmemen dileğiyle….

  11. Ben bir sağlık meslek mezunu bir SML öğretmeni olarak sağlık personelinin kesinlikle Sml kökenli olmasından yanayım. Bu işin içine daha çocukken girmiş lisede eğitimini almış biri bir düz liseliden daha başarılı olur bence. Tabi ki ünv. de okumak şart.

  12. ben sbs den 321 aldım
    hemşire olmak istiyorum ama yerleşemedim
    düz liseye gitsem hemşirelik bölümünü üniverstede seçebilirmiyim peki hastanelerde sağlık meslek lisesi mezunlarımı yoksa düz lise okuyanlar mı tercih edilir yardım edermisiniz

  13. Düz lise mezunu olup hemşire olan çok fazla kardeşimiz var..Liseden sonra üniversite eğitimi almak tabiki daha güzel..Üniversite mezunu olmak her zaman için daha iyidir..

  14. @ kardeşler, sml okuyan üçe geçmiş birisi ile üniversite okuyan üçe geçmiş birini kıyaslayalım..
    sml’li kardeşimiz,daha kan almayı iğne yapmayı bilmiyor..Çünkü hastaneye çıkmamış daha..Sahayı hastalara nasıl yaklaşması gerektiğini bilmiyor..Belki eskiden sağlık meslek lisesinin eğitimi yeterliydi fakat şuan kesinlikle yeterli değil..
    üniversite okuyan kardeşimize bakarsak,birinci sınıfta hastaneye çıkıp,iğnedir damaryoludur vs..herbişiyi yapıyor..daha önceden pratik yapma şansı oluyor..Tabi ki üniversiteli arkadaşlar daha bilinçli…
    Kimse kusura bakmasın ama şu bir gerçek..
    Üniversitede okuyanlar,akademik kariyer yapmış kişilerden ders alıyorlar..Sağlık alanında daha bilinçli daha görmüş geçirmiş kişilerden…Bu da ayrı bir fark kabul etmek gerekir.. 😉

  15. sevgili esra kardeşim.ben sml üçüncü sınıf öğrencisiyim.bir liseli olarak bu yorumuna katılmıyorum..öncelkle bizde biliyoruz ki üniversiteliler daha çok işin eğitimini alıyorlar buna diyecek birşeyim yok tabiki. ancak sml dekileri de beceriksiz bilgisiz diye yakışıksız sözlerle itam da edemezsin.. çünkü bizde üç ve dörtte hastanelere çıkıyoruz. kan almayı da iğne yapmayı da serum takmayı da çok şükür iyi biliyoruz.evet bizde üni. okuyanlardan öğreniyoruz ama onlar da iş sahasında her bildiklerini uygulamıyorlar ki.. onlarda da birtakım eksiklikler var.ben gördüğümü söylüyorum bizler o üni. daha çok gayretliyiz iş sahasında. hı bu demek değildir ki lisans eğitimi yapmayalım..tabiki de yapacağız.ama ağaç yaşken eğilir diye de bir atasözü var.küçük yaşta bunları kavrayabilmekte çok önemli..o yüzden senin bizi cahil gibi görmene katılmıyorum arkadaşım..

  16. keşke herkes kendi alanı hakkında yazılar yazsada kimsenin kafası olur olmadık şeylerle karışmasa. hiç sml derslerine girmemiş birinin sml ler hakkında ki bu gibi düşünceler düşünmesi normal e tabi insanın en verimli çağlarında bu işe başlayıp bunu kavraması ile sonradan görmesi çok farklıbir olay.bu işin ciddiyeti ve meslek derslerini 8 yıl görmek ve kavramak ve 4yıl görmek çok farklı bi boyut..ayrıca bu gibi düşüncelere sahip insanın oks den belirli puanı alamayıp düz liseye gitmesinden dolayı sml lilere özenmesinden kaynaklanıyo şunuda belirtmeliyim ki üniversitelere sağlık bölümlerine %90 sml ler %10 da düz liseler girebiliyor

  17. slm

  18. bende saglık yönünde bişiler yapmak istiyorum ve bende düz lise mezunuyum siz düz lise mezunlarının hiç bişi bilmediklerini savunsanız bile yanılıyosunuz bence bu işi severek isteyerek yapacak olan çok insan vardır eminim ki
    TIPKI SİZİN GİBİ
    şimdi soruyorum size siz isteyerek yapmıyomusunuz
    TIPKI BİZİM GİBİ

  19. bir sorumluluk alıp gereklerini yerine getirme bilinci bir işi gerçekleştirmek için yeterli değildir. evet hemşirelik bir meslektir. fakat araştırma ve geliştirme projelerinde yetersizliğimiz ve yaptığımız işlerin daha iyi nasıl yapılacağı konusunda ispatsız ve delilsiz çalışmamız! yani her gün iş yerinde bir sorumluluğumuzu yerine getirirken ‘evet bu işlem benim için de hasta içinde daha iyi’ dediğimiz konuları pekiştirmeyip yayınlamadığımız sürece bu tartışmalar bitmeyecek. tüm bunların gerçekleşmesi lisans ve yüksek lisans basamaklarında gerçekleşiyor.yani mesleğimizin gelişmesi ve saygı görmesi ileri eğitim ve araştıma şart diyorum.(ben de bir ameliyathane hemşiresiyim.)

  20. @merve, istatiksel bir bilgi vermişsin,’ki üniversitelere sağlık bölümlerine %90 sml ler %10 da düz liseler girebiliyor’ Bunun kaynağını gösterir misin? Ben sana küçük bir bilgi açıklayayım..Sınıfımız 52 kişilik.. Sadece bir arkadaş sağlık meslek lisesinden gelmişti..O da bizimle tek ders alıyor..Çünkü alttan ders almak zorunda..Sanırım anladın durumu…
    @Nurten,’siz düz lise mezunlarının hiç bişi bilmediklerini savunsanız bile yanılıyosunuz ‘Bende bunu savunuyorum yazımda…
    @seyhan,Kesinlikle yorumunuzun her cümlesine katılıyorum..Bu yazdığınız yorumu iyi irdelemesi lazım insanların.. Yazıyı yazmamda ki amacım, mesleğin daha saygın yere gelmesi..Doktor yardımcılığı düşüncesinin ortadan kalkması..Bu seviyeye gelmek için en az lisans eğitimi şarttır..

  21. güzel paylaşım teşekkür ederiz.

  22. arkadaşlar lise mezunları üniversite okumak zorunda mı artık?ben bu yıl sağlık meslek lisesine gidicem hemşirelik meslegi hakkında bigi verir misiniz lütfenn??

  23. yasemin eger duz lise mezunuysan ünıversıte okumak sart ama saglık meslek lısesı okuduysan ünvrste okumak sart degıl

  24. Arkadasim sen o dersleri sadece isliyordyn ama biz hem isliyoruz hemde uygulama yapiyoruz fark burda iste hem biz 3 ve 4. sinifta staja cikiyoruz. Univetsite mezunu olmak isteyen Asml ogrencileri acikogretmden olabilirler


Bir Cevap Yazın

Kategoriler

